نمونه سوالات رشد معلم شماره مهروآبان ماه 91 کددوره : 91401018 - 16ساعت
1- مشخصات وصفات افراد غیر موفق ازنظر ترمن واودن رانام ببرید. 1-نداشتن اعتماد به نفس2-ناتوانی درادامه انجام کاربه طورمنظم یانداشتن پشتکار3-بی علقگی به هدف ها4-احساس حقارت
2- معیارشناخت کودکان باهوش کدامها هستند؟ قدرت خلاقانه-استعدادرهبری وکارهای فیزیکی یامکانیکی-قدرت نویسندگی –استعدادهنری واموختن زبان خارجی وعلوم وریاضیات
3- خصوصیات کودکان باهوش ازنظر لویس ترمن:1-وضع جسمانی کودکان باهوش بهتر ازکودکان عادی است2-توانایی کودکان باهوش درتست های مربوط به قرائت وتکلم وحساب وعلوم وادبیات وهنر به کودکان متوسط بارزاست 3-توجه کودکان تیز هوش چند جانبه است درخواندن کتابها وجمع آوری مجموعه های مختلف وعلاقه به انواع سرگرمی ها وبازی ها ونمایش ها موفقیت بیشتری دارند4-درباره دانش خود کمترلاف می زنندرفتار اجتماعی سالم تری دارند
4- اثرکدامیک ازاعضای خانواده درپیشرفت کودکان تیزهوش نقش به سزایی دارند - پدر
5- علت اینکه کودکان تیزهوش ازتحصیل عقب می مانند چیست ؟ بی توجهی وبی مهری پدر-ناراحتی های داخل خانواده
6- تسریع تحصیل کودکان تیزهوش درچه سالهایی مطلوب وعملی است؟ درمراحل آموزش ابتدایی ومتوسطه وپیش دانشگاهی که از3یا4سال تجاوز نکند(جهش)
7- تسریع چیست؟ سرعت درطی مراحل آموزشی درمدتی کمتر ازدوره رسمی آموزش وپرورش
8- متداول ترین تسریع درآموزش وپرورش رانام ببرید:1-جهش2-پیشرفت سریع3-پذیرفتن دانش آموز قبل ازرسیدن به سن دبستان
9- جهش چیست ؟ گذشتن ازکلاسی به کلاس بالاتر بدون صرف یکسال تحصیلی
10- نظرات مخالف درمورد تسریع دانش آموزان:1-تسریع موجب پیدایش عدم تجانس سنی درگروه می شود وسبب منطبق نشدن کودک بامحیط می شود2-تسریع سبب می شودکودکان بعضی مهارت هارا کسب نکنند
11- گزارش کونانت درسال 1959درخصوص برنامه دبیرستان های کودکان تیزهوش : 1-اختصاص فعالیت های فوق برنامه2-برنامه درسی فشرده وبه صورت واحددرسی 3-گذاشتن دروس انتخابی واجباری 4-علوم اجتماعی به همه یکسان تعلیم داده شود5-به دانش آموزان تیز هوش دروس مقدماتی دانشگاهی تعلیم داده شود6-مستعد بودن دانش اموز درکارنامه وی منعکس شود7- به ازای هر250تا300دانش آموز یک مشاور آشنا باتست های معلوماتی وجود داشته باشد
12- در پرونده دانش آموز کدام اطلاعات نگهداری می شود-اطلاعات خانوادگی –تحصیلی-بهداشتی
13- پرونده محرمانه دانش آموز فقط درنزد چه کسی نگه داری می شود؟ مشاور یا روان شناس
14- روش های سنجش وارزشیابی را نام ببرید:تشکیل پرونده-تهیه پرسش نامه-مشاهده- نمونه برداری از رفتار- مصاحبه-کاربرد آزمونهای روانی
15- کدام روش ارزشیابی در امر تعلیم وتربیت بسیار کارآیی دارد؟ مشاهده
16- درکدام روش ارزشیابی غالبا رفتار معلمان ودانش آموزان وتعامل بین آنها مورد مشاهده قرار می گیرد – روش مشاهده
17- مشاهده برچند نوع می باشد؟ توصیفی –استنباطی
18- درکدام نوع ازمشاهده از هرگونه ارزشیابی واظهارنظر درمورد کیفیت خوداری می شود؟ مشاهده توصیفی
19- در این مشاهده رفتار فرد مورد نظر یادداشت ودرمورد چگونگی آن اظهار ونظر می شود – مشاهده استنباطی
20- کدام افراد برای شخصیت مشاهده کننده مناسب نیست ؟افرادمتعصب وآنهایی که ثبات عاطفی ندارند-افراد پیش داوروبی صبر وحوصله
21- خطای هاله وناجوری شناختی چیست؟یعنی ایده قبلی مشاهده کننده درمورد افرادمورد مشاهده مانع ضبط وارزشیابی دقیق مشاهده شود
22- بهترین روش ارزشیابی که می توان بادانش آموزان ارتباط برقرار کرد چیست / مصاحبه
23- درمدرسه ومراکز پزشکی وقضایی وروان درمانی بهترین روش موثرارزشیابی چیست/ روش مصاحبه
24- روشهای مصاحبه رانام ببرید؟ فردی –گروهی
25-درروش مصاحبه گروهی مصاحبه کنندگان نباید از ...نفر تجاوز کند- 5یا6 نفر
26- مزایای مصاحبه گروهی چیست – صرفه جویی دروقت
27- درکدام نوع از مصاحبه ارتباط کاملا عمیق می باشد؟ مصاحبه فردی
28- مصاحبه به چند طرح انجام می پذیرد؟ 3طرح استاندارد شده –نیمه استانداردشده- استاندارد نشده
29- درکدام نوع از مصاحبه سوالات کاملا مشخص وجواب آنها بلی یانه اکتفا می شود وکسب اطلاعات سطحی می باشد؟ استاندارد شده
30-درکدام نوع از مصاحبه سوالات کاملا مشخص وجواب آنها بلی یانه اکتفا می شود به عمق مطالب توجه میشود؟ نیمه استانداردشده
31- کدام نوع از طرق مصاحبه برای آموزشگاه مناسب است ؟ نیمه استانداردشده
32- کدام نوع از مصاحبه ها بیشتر مناسب جلسات روان درمانی ومشاوره مراجع مرکزی می باشد؟ استاندارد نشده
33- مصاحبه به چند طریق ضبط می شود؟یادداشت برداشتن-ضبط گفتار باضبط صوت-بدون ضبط بعداز مصاحبه مصاحبه شونده مطالب ذهنی خودرایادداشت بکند
34- شرایط مصاحبه کننده 11مورد مندرج درمجله
35- اولین آزمون روانی بصورت عملی راچه کسی ورچه سالی انجام داد؟ آلفرد دبینه وسیمون1905برای سنجش افراد غیرطبیعی
36-آزمونهای روانی به چند طبقه طبقه بندی می شود7طبقه هوش-شخصیت-استعداد-علاقه وگرایش-معلومات-اجتماعی-عاطفی-ادراکی وحرکتی
37- لزوم آزمونهای روانی ازچه زمانی احساس شد؟در جنگ جهانی دوم ×
38- انسان آمیزه ای است از.......و........ (غریزه وخرد)
39-درسازگاری انسان بامحیط کدام عوامل بصورت یک ترکیب عمل می کنند- آمیزه وخرد یا طبیعت وتعقل
40- هرفرد درزندگی ناپایان عمر به چند چیز نیاز دارد/ 2چیز کار- بازی
41- سببهای عقب ماندگی کودک دردرس ریاضیات چیست؟1- خوب یادنگرفتن مفاهیم مقدماتی2-اختلالات عاطفی 3-نداشتن استعدادبرای درک مفاهیم ریاضی
42- تقریباچنددرصد ازکودکان یک مدرسه بامشکل خواندن مواجه هستند ؟ 3تا30درصد کل دانش آموزان
43- کودکان در7یا8سالگی باید ازبه کاربردن اشیاء ومحسوسات برای درک مفاهیم ریاضی فارغ شده باشند. نظر پیاِژه
44-برای منظم نوشتن مفاهیم ریاضی توسط بعضی ازدانش آموزان نامرتب استفاده از کاغذشطرنجی پیشنهاد می شود
45- علما از نظر فرانسیس بیکن برچند دسته اند؟
سه دسته 1-مانند مورچه دانه ها( اطلاعات آموخته شده)را آورده وانبار می کنند .
2-مانندکرم ابریشم ازلعاب شان تنیده ودرمی آورند این عالم واقعی نیست
3-مثل زنبورعسل گلهاراازخارج آورده وعسل درست می کنند ( عالم واقعی است)
46- کدامیک درست است؟ جواب .علم مسموع اگربه مطبوع ضمیمه نشود کافی نیست
47- کدام استعدادمخصوص انسان دردرجه اول اهمیت دارد؟ استعدادعقلانی
48- پیروان وروحانیون ادیان دین راچگونه معرفی می کنند؟ حقیقتی بر ضد عقل و نقطة مقابل عقل و عقل را یک وجود مزاحم و مانع دین معرفی کرد ه اند،
49- سماع یعنی چه؟ شنیدنولو انسان نمیخواهد بشنود
50- استماع یعنی چه؟ گوش فرادادن است مثل اینکه شما اینجا نشسته اید و خود را آماده کرد ه اید برای شنیدن
51- سماع واستماع موسیقی چه حکمی دارد؟ اولی حرام نیست دومی حرام است
52- الذین یستمعُونَ القَولَ: آنان که سخن را استماع می کنند.
53- الباب به چه معناست ؟صاحبان عقل جمع لب
54- لب یعنی چه ؟مغزنه به معنی مخ، بلکه به معنی اعمّ
55- سنی ها ابتدابه چنددسته تقسیم شده اند ؟معتزله –اشاعره
56- معتزله بیشترطرفدار ....واشاعره طرفدار......جواب-عقل-تعبد.
57- وجه مشترک شیعه بامعتزله درچه بود؟برای عقل واستدلال ارزش و احترام قائلبودند
58- اول کتاب کافی وبحار دررابطه باچیست؟ العقل- الجهل
59- اول کتابی که افتتاح می شود چیست - العقل- الجهل
60- خداچندحجت دارد؟ دوحجت ظاهری وباطنی-حجت ظاهری (انبیا)وحجت باطنی(عقل)
61- عقل درروایات اسلامی چیست؟ نیرو و قوة تجزیه و تحلیل
62- عاقل کسی است که از خودش فهم و قدرت تجزیه و تحلیل دارد
63-اَلْحِکْمَةُ ضالَّةُ الْمُؤْمِن: حکمت گمشده مومن است
64-حکمت چیست ؟ علمی که محتوی حقیقت باشد علمی که استجکام وپایه داشته باشدوخیال نباشد
65- خاصیت عقل ومعنای واقعی آن :1-فراگرفتن علم وآموختن 2- تجزیه و تحلیل، و غَثّ و سمین کردن، تشخیص خوب از بد، و ریز و درشت کردن،
66-این سخن ازکیست /هرکس که عادت کرده حرف را بدون دلیل قبول کند، او از لباس آدمی بیرون رفته. یعنیآدم حرف رابدون دلیل نمی پذیرد.از بوعلی سینا درکتاب اشارات
67- ......عقل راتربیت می کند –علم
68- عقل رابایدبا.....توام کرد –علم
69- به علم گفته اند عقل مسموع و به عقل گفته اند علم مطبوع. یعنی به عقل، علم اطلاق شده وبه علم عقل
70- مطبوع یعنی فطری ومسموع یعنی اکتسابی